Alla inlägg under december 2011

Av jessans-vardag - 26 december 2011 09:57

Igår var en väldigt lugn dag här hemma. Det tog på barnen att vara borta på julafton, men kul hade dom. Igår så satt yngst mest vid sin dator och spelade sitt nya spel, näst yngst hade varit vaken heeela natten så hon sov till ca 15.Yngst satt även och tittade på nåt på tv4 fakta som handlade om stormar och orkaner. Hon blandar lite mellan criminalfall och naturfenomen. Äldsta dottern kom förbi och ville ha hjälp att färga håret. Sen kom även näst äldst. Dom 3 stora tjejerna spelade gitarrhero eller va det nu heter ett bra tag. På kvällen kom stormen Dagmar och hälsade på, natten blev blåsig och det tjöt ganska bra. I morse när jag var på promenad med hunden så var det en hel del omkullblåsta träd mm. Och snön, ja den är borta nästan helt. Det är 8 plusgrader, hallå ska det inte vara vinter nu? eller har jag fattat fel?

Tallis (katten vi räddade) har nu sovit ikapp och börjar visa sin personlighet. Övriga katter här hemma går undan när hon kommerför hon morrar som om hon hade rabies. Inga slagsmål eller så, dock när jag klev upp i morse så låg granen så snyggt på golvet. Vi har vackra kulor med lampor i men dom finns inte mer. Trots att dom är i plast så hade 3 stycken gått i miljoner bitar, så bara att sopa upp å ställa upp granen som nu ser ut som ja jag vet inte vad. Familjen här hemma sover ännu får se hur länge. Maken sover i yngst säng då hon kom in inatt och var rädd. Hon vägrar sova i vår säng om både jag och maken ligger där, det blir för trångt tycker hon.Nej nu ska jag ha mer kaffe sen får vi se vad som händer idag.

Av jessans-vardag - 26 december 2011 08:30

Min yngsta har aspergers syndrom. Det mesta som står i fakta texeten nedan stämmer men inte allt. En av sakerna som har hållt på att driva mig till vansinne är hennes faktaslukande del. Nu är det ju inte bara ett område utan fler, hon tar dock ett område åt gången. Just nu är det är hon faktaslukande vad det gäller polisyrke. Hon tittar på allt hon kan om brott mm. Innan det så var det orkaner och före det dinosarier, jag kan rabbla hur mycke som helst. Och förändringar är rena döden, här måste det planeras och sen hålla det annars blir det katastrof. Dessutom så är hon plågsamt medveten om sina funktionsnedsättningar, hon säger att hon vill vara "normal". Jag har sagt att hon är "normal" men har lite svårt med vissa saker. Hon har ändå lyckast bra med att få kontroll över sig nu, men en vecka i månaden finns inga spärrar nästan. Då önskade jag att hon kunde fått vara pojke. När hennes mens kommer så fungerar ingenting, hon blir totalt rabiat har inte kontroll på nåt. Hon hamnar i slagsmål och får blackouter och får fruktansvärd ångest pga att hon gör andra illa men inte kommer ihåg det. Så en period i månaden kan ta ner henne i avgrunden helt och ibland hinner hon knappt upp till ytan fören det är dags igen. Får ibland (rätt ofta) höra att man ska bara vara bestämd och inte ge efter. Men jag vet att dessa som säger så har absolut ingen som helst förståelse för detta. Jag ger inte efter utan jag gör, det är en himla skillnad . Jag försöker att underlätta för mina barn men inte stjälpa dom. Det största problemet för dessa med npf är samhället, vore samhllet inte så stramt och idiotiskt skulle ALLA människor ha en rimlig chans att leva värdigt. Som det är idag så drar sig folk undand det dom anser vara annorlunda. Jag vet och lever i det och jag kan säga att jag gråter ofta över att folk väljer okunskap men det är deras val och förlust!

Detta blir ett väldigt långt inlägg men jag hoppas ni orkar läsa för det ger kunskap och lite förståelse.

 

Aspergers syndrom

Aspergers syndrom är en av diagnoserna inom autismspektrumet som också omfattar autism, atypisk autism och desintegrativ störning. Aspergers syndrom innebär liksom de andra diagnoserna inom autismspektrumet begränsningar inom områdena ömsesidig kommunikation, social interaktion och föreställningsförmåga.

1944 publicerade den österrikiske barnläkaren Hans Asperger sin artikel om en grupp barn och ungdomar, övervägande pojkar, med ett avvikande beteendemönster. De gemensamma drag han lyfte fram hos barnen var bland annat naivitet, opassande sociala närmanden, mycket begränsade specialintressen, god grammatik och ordförråd men ett monotont tal samt en begåvning från medel till över det normala.
Det dröjde dock ytterligare nästan 40 år innan hans observationer uppmärksammades på allvar och då var det den engelska forskaren Lorna Wing, som i sin forskning studerade barn med drag av autism i en förort till London. Hon fann barn med liknande svårigheter inom tre huvudområden; social interaktion, ömsesidig kommunikation och föreställningsförmåga (Wings triad), men av olika svårighetsgrad och på olika begåvningsnivåer. Hon drog då slutsatsen att autism och de avvikelser som Hans Asperger beskrivit var olika tillstånd inom samma område, ett autismspektrum. Då myntades begreppet Aspergers syndrom. Än idag diskuteras dock överlappningen mellan Aspergers syndrom och autism. Är Aspergers syndrom en egen funktionsnedsättning skild från autism eller är det autism med en begåvning inom normalvariationen och med större verbal förmåga?

Symtom inom två huvudområden
Aspergers syndrom beskrivs ofta som autism hos personer med normal- eller hög begåvning men utan de omfattande kommunikativa svårigheterna som finns vid autism. Symtomen på Aspergers syndrom visar sig också senare än vid autism. Ofta blir problemen tydliga först i förskoleåldern då barnets annorlunda sociala beteende blir tydligt, men det kan också dröja längre än så innan omgivningen reagerar och en utredning påbörjas. Medelåldern för diagnos av Aspergers syndrom är 8-11 år. Många personer med Aspergers syndrom har haft diffusa problem under hela sin uppväxt och får sin diagnos först i vuxen ålder, ofta efter åratal av personligt lidande och utanförskap.

Det är framför allt inom två områden som funktionsnedsättningen innebär svårigheter: social interaktion samt föreställningsförmågan, som påverkar beteende, fantasi och intressen. Det är också de två områden som diagnoskriterierna för Aspergers syndrom fokuserar på.
Det finns inget speciellt test som kan visa om en person har Aspergers syndrom eller inte, utan vid misstanke om Aspergers syndrom utreds personen ifråga av psykolog och läkare.

Diagnosmanualer
Diagnoskriterierna är samlade i så kallade diagnosmanualer och där beskrivs vilka beteenden eller svårigheter en person ska ha för att diagnosen Aspergers syndrom ska ställas. Det finns två internationella manualer som används vid diagnostisering av tillstånd inom autismspektrum, DSM-IV-TR (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Text Revision), som ges ut av amerikanska psykiatrisällskapet och ICD-10 (International Classification of Diseases) som ges ut av Världshälsoorganisationen.

Begränsad förmåga till social interaktion: små barn
De sociala avvikelserna vid Aspergers syndrom kan visa sig på olika sätt, men man kan ofta redan hos små barn se en tendens till undvikande av eller oförmåga till sociala kontakter med jämnåriga. Många föräldrar beskriver att de första åren varit i stort sett problemfria. Barnen kan istället vara lättskötta, lugna och tillfreds. Vissa barn kan vara överaktiva, okoncenterarde och rastlösa.
I förskoleåldern brukar det bli uppenbart att barnet har sociala svårigheter. Den hos andra barn så tydliga nyfikenheten på andra människor, främst jämngamla saknas eller är obefintlig. De föredrar kanske att sysselsätta sig själva i stället för att leka med andra barn. Det kan till och med vara så att barnet hellre umgås med vuxna. Barn med Aspergers syndrom kan uppfattas som lillgamla och lite formella till sitt sätt.
Om de ändå söker sig till andra barn kan de uppfattas som avvikande i sitt beteende. De kanske styr och ställer med kamraterna och förstår inte varför de andra till slut tröttnar och går därifrån.

Begränsad förmåga till social interaktion: skolbarn, ungdomar och vuxna
Under skolåldern brukar problemen vara som störst på rasterna, då det förväntas att man deltar i samvaron och leker tillsammans med andra barn. De barn som undviker kontakt med andra blir lätt isolerade och ensamma. Vissa försöker ta kontakt, men upplevs som udda av andra barn och blir kanske av den anledningen utanför leken och samvaron. På grund av sin bristande sociala inlevelseförmåga kan de här barnen ibland upplevas som provocerande rättframma. De kan ha mycket svårt att förstå andras känslor och outtalade önskemål, något som ofta kvarstår under resten av livet. De kanske uttalar sig om andra människors utseende på ett nedsättande vis eller kräver att få sin vilja fram oavsett vad de andra barnen har för önskemål. Barn med Aspergers syndrom saknar ofta intresse för sport och särskilt för lagsport då det kräver god förmåga till socialt samspel.

Under tonåren brukar många individer med Aspergers syndrom själva bli medvetna om sina svårigheter att förstå och umgås med andra människor. En del personer drar sig då undan sociala kontakter för att slippa att återigen känna sig annorlunda och utanför. Andra hittar strategier för att klara av sina sociala kontakter, de lär sig utantill användbara fraser och sociala regler för att kompensera för sina svårigheter. Även om svårigheterna kvarstår möjliggör detta socialt umgänge och motverkar isolering.

Bristande föreställningsförmåga, speciella intressen
Personer med Aspergers syndrom och då särskilt pojkar och män, har ofta speciella, begränsade intressen, något som märks redan i förskoleåldern. Ofta lär sig barnet allt det kan om ett visst område, exempelvis dinosaurier, tåg, bilar, astronomi eller liknande. Det handlar ofta om intressen där det finns exakta faktakunskaper som går att lära sig utantill. Intresset för sammanhang eller närliggande kunskapsområden är lågt.
Under skolåren kan barnet ha nytta av sin förmåga att lära sig saker utantill, och det är inte ovanligt att barn med Aspergers syndrom har en matematisk eller språkig talang. Samtidigt kan det rigida intresset för ett visst område skapa irritation hos andra barn och ytterligare försvåra umgänget.
Behovet av att ha specialintressen består i regel hela livet, men intressen kan växla och bytas ut mot andra, ofta plötsligt och utan anledning.
Ibland kan intresset få positiva konsekvenser genom att det kan skapa möjligheter till samvaro med andra som delar samma intresse, någon gång kan specialintresset leda till en yrkeskarriär.
Ofta minskar intensiteten i intresseutövandet om intresset växer för sociala kontakter.

Bristande föreställningsförmåga, rutiner och tvång
Redan vid låg ålder brukar personer med Aspergers syndrom utveckla behovet av strikta rutiner. Det kan handla om att saker måste göras i en viss ordning, att man alltid ska sitta vid samma plats vid matbordet, att man bara äter en viss sorts mat, eller att man har komplicerade ritualer kring vardagliga göromål. Om en rutin bryts kan det leda till stor oro och frustration hos individen. Behovet av rutiner kan öka med tiden och i tonåren kan rutinerna ha brett ut sig över hela tillvaron och det tvångsmässiga inslaget kan vara stort. En del tonåringar och vuxna med Aspergers syndrom rutar in sitt liv så hårt att de får en mycket ansträngande och begränsad tillvaro. Det är också vanligt med tvångsmässiga upprepningar av vissa handlingar eller tankar.

Kommunikation
Enligt de internationella diagnoskriterierna DSM-IV-TR och ICD 10 ska den språkliga utvecklingen vara normal för att ett barn ska kunna få diagnosen Aspergers syndrom, något som det råder oenighet kring. De svenska forskarna Christopher Gillberg och Carina Gillberg formulerade 1991 de första diagnoskriterierna utifrån Hans Aspergers ursprungliga beskrivning, där begränsningar inom den kommunikativa förmågan ingår. I Gillberg & Gillbergs kriterier ingår även ett antal språkliga avvikelser, exempelvis försenad språklig utveckling, annorlunda röstmelodi och svårigheter med förståelse trots ett stort ordförråd. Flera andra forskare har också bekräftat Gillberg & Gillbergs observationer.

Barn med Aspergers syndrom saknar ofta en period med babyspråk och många har en försenad talutveckling. När talet kommer brukar det hända snabbt och oväntat. Från att bara kunna säga ett par ord, kan barnen plötsligt börja prata med ett stort och varierat ordförråd. Andra barn har en helt normal talutveckling eller lär sig att tala tidigare än andra barn.
Många barn med Aspergers syndrom har en språklig säkerhet både vad gäller ordförråd och meningsbyggnad. De kan uppfattas som noggranna och lillgamla i sitt sätt att prata.
Personer med Aspergers syndrom har ofta ett stort ordförråd men kan ändå ha mycket svårt att kommunicera på ett funktionellt och avslappnat sätt. Ofta har de svårt att förstå att ett ord kan ha flera betydelser beroende på sammanhang.
Vad som sägs eller skrivs tolkas ofta bokstavligt. Det gör att ironi, ordvitsar och metaforer kan bli obegripliga, vilket ytterligare komplicerar umgänget med andra.
Man kan också ha svårt att förstå innebörden och det underliggande budskap som finns i andras blick, gester, miner, tonfall och satsmelodi. Detta är information som är minst lika viktig för förståelsen av det någon säger som orden är i sig.

Personer med Aspergers syndrom har med andra ord semantisk-pragmatiska problem - semantik står för ordens betydelse och pragmatik för hur orden används i samspelet med andra människor. Dessa problem antas hänga samman med de svårigheter som personer med Aspergers syndrom har att förstå andra människors tankar, känslor och handlingar.
Med tiden kan personer med Aspergers syndrom lära sig många av kommunikationens koder, men behåller vanligen svårigheter när det gäller kommunikation.

Andra vanliga symtom
Det finns en rad associerade symtom som är vanliga vid Aspergers syndrom även om de inte finns med bland diagnoskriterierna.

Motorisk klumpighet
Många barn med Aspergers syndrom uppfattas som långsamma, klumpiga och med dåligt samordnade och lite stela rörelser. De kan ha svårt att lära sig att knyta sina skosnören, cykla eller simma. Även gester och manér kan vara speciella. En del barn har ett lillgammalt, lite sirligt sätt att gestikulera.Barn med Aspergers syndrom är ofta inte intresserade av att delta i sportsliga aktiviteter. Kanske beror det både på svårigheter med motoriken och på bristen på känsla för lagspel.
Den lite stela och klumpiga motoriken kvarstår ofta upp i vuxen ålder.

Annorlunda perception
Det är vanligt att personer med Aspergers syndrom har en annorlunda perception. Det kan exempelvis innebära att man kan vara extremt känslig för vissa ljud, ljus, beröring, smaker Man kan också ha svårt att hantera flera sinnesintryck samtidigt. Den här känsligheten kan påverka livet i stor utsträckning och kan exempelvis innebära att man inte klarar av att vistas i offentliga miljöer, där sinnesintrycken kan vara både starka och många.

Det finns också andra tillkommande problem som inte är en del av diagnosen. Hyperaktivitet, uppmärksamhetsproblem och tics är några exempel. Många beskriver att de har svårigheter med en låg energinivå och en begränsad stresstålighet.

Det är inte ovanligt att personer med Aspergers syndrom under perioder även uppfyller diagnoskriterierna för ADHD eller Tourettes syndrom. Ätstörningar, inlärningssvårigheter och psykiatriska problem som depression och ångest, kanske som en följd av känslan av utanförskap, är andra vanliga problem.

Orsaker
Precis som vid autism är forskarna överens om att Aspergers syndrom beror på funktionsavvikelser i hjärnan som är medfödda eller uppstår i början av livet, som en följd av skador eller genetiskt betingade avvikelser.
Påfallande ofta har en av föräldrarna svårigheter som liknar dem vid Aspergers syndrom, om än inte lika uttalade. Ofta finns det också andra släktingar som uppvisar liknande problematik. Det finns också studier som visar att det finns ett genetiskt samband mellan Aspergers syndrom och autism, då båda diagnoserna inte sällan finns i samma syskonskara. Man vet idag inte säkert vilka gener eller ärftliga mekanismer som är involverade vid autism.

Kognitiva begränsningar
En stor del av forskningen har fokuserat på hur personer med autism tar emot och bearbetar information och intryck från omvärlden, vad vi kallar kognitiva förmågor. Även om svårigheterna vid Aspergers syndrom inte är lika stora som vid autism, antar man att avvikelserna beror på brister i närliggande kognitiva funktioner.

Hos personer med autism och Aspergers syndrom är det tydligt att flera viktiga områden påverkas av brister i de kognitiva förmågorna; Theory of mind, central koherens, exekutiva funktioner, minne och begåvning.

Mentalisering
Mentalisering, eller Theory of Mind innebär förmågan att förstå att det finns en skillnad mellan ens eget och andra människors sätt att tänka, känna och handla.
Personer med Aspergers syndrom har en begränsad mentaliseringsförmåga, vilket innebär att det kan vara svårt att förstå varför andra människor beter sig och reagerar som de gör.
Det blir också svårt att förstå hur man ska meddela sig med andra människor, för att de ska förstå vad man vill.

Central koherens
Central koherens är den förmåga man behöver för att kunna förstå sammanhang och göra helheter av detaljer. Många forskare är överens om att personer med Aspergers syndrom har vissa svårigheter att sätta samman olika typer av information från minnen och nutida händelser för att förstå samband och kunna förutsäga vad som kommer att hända. Med svag central koherens blir omvärlden fragmentarisk och svår att förstå både med avseende på händelser och på människors beteende.

Exekutiva funktioner
Det finns forskning som tyder på att individer med Aspergers syndrom har bristande exekutiva funktioner. Förmågan att samordna information hänger också samman med vad som brukar kallas för exekutiva funktioner. Dessa funktioner styrs från hjärnans främre del, frontalloben och är viktiga för en mängd förmågor som behövs för att klara ett självständigt liv. Exekutiva funktioner ligger bakom allt målinriktat beteende. Bristande exekutiva funktioner kan exempelvis innebära att handlingar inte blir automatiserade, att man inte lär sig av det man varit med om utan att varje situation upplevs som unik och skild från övriga. Det kan också innebära att man fastnar i ett beteende eller har svårt att komma igång med saker och ting. De viktigaste exekutiva funktionerna är:

  • Förmåga att planera.
  • Förmågan till problemlösning
  • Förmåga att hejda sina (oönskade) handlingar.
  • Anpassningsförmåga.

Minnet
Relativt ny forskning visar att personer med Aspergers syndrom utnyttjar det semantiska minnet, det minne som används för fakta och språk, även för sådant som andra människor sparar i mer automatiserade minnen. Ett exempel skulle kunna vara för hur man gör när man duschar, i vilken ordning och vilka kroppsdelar man tvättar.
Det semantiska minnet är inte automatiserat utan kräver medvetenhet när det ska användas. Det tar därför stora mängder energi och tid att klara av enkla göromål och sysslor som andra människor gör på rutin och det kan upplevas som en nära nog övermänsklig handling att komma igång med arbetsuppgifter eller göromål. Detta påverkar givetvis förmågan att orka med vardagens krav och kan göra att man uppfattas som lat eller odisciplinerad av en oförstående omgivning.

Ojämn begåvning
Personer med Aspergers syndrom är normal- eller högbegåvade, men det är samtidigt vanligt med vad man kallar en ojämn begåvningsprofil. Man kanske har ett utmärkt språklig förmåga medan logiska uppgifter är betydligt svårare, eller det motsatta.

Utveckling
Man vet att genom tidig utredning och diagnos, samt adekvata och tidigt insatta stödåtgärder som inbegriper barnets omgivning kan man gynna en utveckling som leder till självständighet i vuxenlivet. Stödåtgärderna måste bygga på kunskaper om vad Aspergers syndrom innebär och vara anpassade till individens behov. Det är också viktigt att alla personer i individens omgivning, både i hemmet, förskolan och den eventuella arbetsplatsen har kunskaper om Aspergers syndrom. Hur man utvecklas vid Aspergers syndrom är liksom vid autism beroende av tillkommande faktorer.

Denna text är hämtad från http://www.autism.se/

Npf
Av jessans-vardag - 25 december 2011 09:50

Detta är några böcker som är bra dels för dom som lever med barn med adhd men även för lärare och andra.

Finns på biblioteken också.



               

Av jessans-vardag - 25 december 2011 08:00

Va är nu npf? Jo det ska jag tala om, det  är även kallat neuropsykiatriska diagnoser eller vardagligt bokstavsdiagnoser. Jag har 2 barn med npf diagnoser. Den yngsta har adhd, aspergers syndrom , hon har eventuellt också tourettes syndrom och bipolaritet. Det är ingen lätt kombination av npf.  Näst äldsta har atypisk autism , adhd och syner. Samma för henne ingen lätt kombination. Jag kommer att skriva en hel del om npf i framtiden, hur det är att ha barn med dessa funtionshinder men även en del annat som rör detta. Tänkte börja med adhd därför att det är en gemensam diagnos hos mina yngsta barn. Så en del fakta och en del egna reflektioner.

Lite fakta om adhd först:

 

Vi kan alla ha svårt att fokusera vår uppmärksamhet, sitta stilla och kontrollera våra impulser, särskilt om vi är trötta eller stressade. Men för en del barn, ungdomar och vuxna är de här problemen ständigt närvarande.
Problemen påverkar allvarligt deras sätt att fungera i vardagen. Det är först då det kan vara berättigat att tala om en funktionsnedsättning som benämns ADHD.

ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder
ADHD står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Kärnsymptomen vid ADHD är problem med uppmärksamhet, impulskontroll och överaktivitet. Symptomen kan förekomma var för sig eller i kombination med varandra. ADHD är ett vanligt funktionshinder, ca fem procent av alla barn har ADHD och problemen finns ofta kvar i vuxen ålder.

ADHD - ett samlingsnamn
ADHD är egentligen ett samlingsnamn som även omfattar ADD och DAMP. ADD är ADHD utan hyperaktivitet med tyngdpunkt på uppmärksamhetsproblem. DAMP är ADHD i kombination med DCD (Developmental Coordination Disorder). DCD kännetecknas av stora motorikproblem och ibland perceptionsproblem.
Personer med ADHD har ofta även andra neuropsykiatriska funktionshinder såsom Tourettes, Asperger eller Tvångssyndrom.
Det är också vanligt med inlärningssvårigheter och läs- och skrivproblem.


Symtom på ADHD

 

ADHD yttrar sig på olika sätt hos olika individer och under olika tidpunkter i livet. Svårighetsgraden och typen av problem varierar från person till person.

Kärnsymtom på ADHD:

Uppmärksamhetsproblem
Kan visa sig genom till exempel koncentrationssvårigheter, slarvighet, glömskhet och lättstördhet. Många blir lätt uttråkade och har svårt att slutföra saker som de inte är väldigt intresserade av.

Impulsivitet
Kan visa sig genom starka och svårkontrollerade känsloreaktioner, dålig förmåga att lyssna på andra och svårigheter att hantera ostrukturerade situationer som kräver reflektion och eftertanke. Hos en del leder impulsiviteten även till motorisk klumpighet.

Överaktivitet
Handlar egentligen om svårigheter med att reglera aktivitetsnivån efter det man gör, så att den antingen är för låg eller för hög. Svårigheter att varva ner och sitta still kan varvas med extrem passivitet och utmattning. Överaktiviteten hos barn är ofta fysisk, hos vuxna visar den sig bland annat genom påtaglig rastlöshet och sömnproblem.

En del personer med ADHD har bara ett av kärnsymtomen medan andra har flera. Personer med DAMP (ADHD+DCD) har dessutom problem med motorikkontroll och ibland perception. Hos personer med ADD saknas överaktiviteten helt. De har snarare lägre aktivitetsnivå än normalt.



Leva med ADHD

 

Personer med ADHD behöver en välstrukturerad vardag.
Krav, förväntningar och miljö behöver anpassas för att undvika stress och överbelastning.

Psykosociala insatser och medicinering brukar minska problemen ordentligt. Psykosociala insatser kan vara anhörigutbildningar, anpassning av skol- eller arbetsmiljön och annan hjälp med vardagen. Medicinerna som används är små doser av centralstimulerande medel. Det har dämpande effekt på kärnsymtomen och få biverkningar.

Omgivningen spelar en avgörande roll för hur allvarligt funktionshindret blir. En förstående omgivning underlättar vardagen för de drabbade och ökar chanserna till förbättring.

Denna fakta har jag hämtat från http://attention-riks.se/index.php


Att många får diagnosen adhd idag beror på att man idag inte ser en bråkig ungjävle utan ett barn med behov. Förr så kallades dessa barn för ligister och bråkmakare. Och det finns lika många varianter på adhd som dom som har fått diagnos. Flickor får mer sällan diagnosen pga att den mesta forskning är gjord på pojkar. Ofta får flickorna add och/eller asperger. Om jag jämför mina flickor och deras adhd så kan jag säga såhär, den yngsta är väldigt utåtagerande (även om vi efter många år fått någorlunda koll på hur vi ska göra) och höggljudd, näst yngst är i mångas ögon tyst och blyg. Hon är INTE blyg hon vet bara inte hur man umgås och hon är tillbakadragen. Hon kan få utbrott men inte i närheten av vad hennes syster kan få. Jag önskar att folk som inte lever i det här kunde skaffa sig liiite kunskap om npf för då skulle sammhället ha mer förståelse och inte dömma så hårt.Sen så behövs det mer forskning på flickor, för det är en enorm skillnad på flickor och pojkar med adhd. Mer kommer om adhd i framtiden. Fråga gärna om ni undrar nåt eller om ni har nåt tips eller så angående adhd.


Medicinerar mina barn? Den yngsta har nog provat det flesta mediciner som finns för sin adhd, den hon har idag är strattera, men hon har även haft concerta, lamictal, risperdal mm. Hon har haft så många så jag kommer inte på alla just nu. Dessutom så har hon under nåt år även haft melatonin mot sömnsvårigheter, för det har hon tidigare haft theralen vilket gjorde henne till ett monster som gick bersrkargång och sen va hon helt väck dagtid, hon har även haft cirkadin men det funkade inte alls trots maxdos. Idag har hon endast strattera och det funkar kanon. Näst yngst medicinerar också men inte för sin adhd utan sina syner, hon äter seroquel för att hålla sina syner under kontroll men ibland räcker inte det så då får hon 50 mg attarax. Hon har fått prova ritalin på dagarna men fick svåra tics av det. Även hon har haft och har vid behov melatonin.






Npf
Av jessans-vardag - 24 december 2011 21:09

Ja vi har haft jätte trevligt och mysigt hemma hos mina förldrar. Jag , maken , alla 4 döttrarna och näst äldstas sambo. Vi har ätit massa god julmat och druckit gott. Tror alla barnen är ganska nöjda och belåtna. Dom 2 yngsta var vädligt duktiga, dom har ju lite svårt för sig i vissa moment men som sagt dom var jätteduktiga. Nu är vi hemma och minst spelar sitt nya sims 3 husdjur, näst yngst sitter med sina syskon och näst äldst sambo och tittar på Harry Potter, fången från askaban. Jag fick en ipod och bra lurar som jag kan ha när jag tränar...Snäll make man har*puss*  Sitter nu med en kopp kaffe och njuter av lugnet trots att huset är fullt av både människor och djur.  Jag kommer att skriva en hel del om npf och dess innebörd och hur det är att leva med barn som har npf diagnoser. Sen så är det som så att jag själv väntar på att få veta om även jag har adhd mm, som sagt det blir en hel del om det framöver, både fakta och erfarenheter. Det är  ju stor skillnad på att vara pojke och ha en eller flera npf diagnos/er än att vara flicka. Men som sagt mer om det i morgon nu ska jag bara njuta.

 

God fortsättning

Av jessans-vardag - 24 december 2011 10:58

God Jul till er alla från oss alla

 

 

Av jessans-vardag - 23 december 2011 20:23

Ja idag är det dan före doppare dan. Va har vi pysslat men här hemma då? Ja vi har gjort det sista i godisväg och sen haft lite julmat med alla 4 döttrarna. Mysigt värre. Insåg att vi var tvungen att köpa en ny julgran för vår som vi hade var inte hel. Har försökt få maken att köpa ny gran i några år*S* Granen är klädd av barnen som  brukligt fin och grann. Har även varit på katthemmet och hämtat en låda och kattsand till Tallis som vi räddade in i värmen. Sen har vi inte gjort så mycket mer. Jag håller på att kolla upp lite saker, eller rättare sagt har väl kollat en hel del den senaste månaden men än så länge är det hemligt...Ikväll blir det en tidig kväll känns det som.

Blir lite less när det inte blir som man planerat, skulle ha varit iväg med julklapparna till mor och far så vi slapp släpa i morgon, men så fastnade maken framför WOW . Visst jag kan också fastna men gör det som ska göras iaf. Jaja så är det bara,inte jag som släpar i morgon det får han göra. Nej nu göra nåt kul istället. Ska väl dona lite på nätet sen läsa och sova...

 

God Jul på er alla

Av jessans-vardag - 22 december 2011 21:25

Ja lite julgodis har vi gjort idag. Inget kanonsnyggt men vem bryr sig, det blev gott iallafall. sätter in lite bilder på gottat.

   Knäcken som är smaksatt med turkispeppar. Smarriga

  Chokladfudge smakade bra den med även om den inte blev så vacker.   Chokladtryffel med en skvätt konjak i. Ja jag vet att det ser ut som köttbullar*S*   Chokladkola som är doppad i mörk choklad mums  

Detta ska bli vit chokladtryffel men den ska stå kallt över natten innan den skärs upp.


Tallis som vi döpt katten till som satt i tallen är hur go som helst, dock vill hon INTE vara ensam en enda sekund. Hon skriker och jamar som en tok om hon blir ensam . Hon ligger just nu vid maken som tittar på hockey. Hon är oerhört social, dock lite tunn är hon. Men det känns skönt att hon får värme och mat. Arbetarbladet var hit nu ikväll och fotade henne och ställde lite frågor. Nej nu ska jag ta och slappa tills det är dax att sussa kudden.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Blir ni dömda av omgivningen som lata och låter era barn få som dom vill?
 Ja
 Nej
 Till viss del

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards