Direktlänk till inlägg 25 december 2011

Lite om NPF

Av jessans-vardag - 25 december 2011 08:00

Va är nu npf? Jo det ska jag tala om, det  är även kallat neuropsykiatriska diagnoser eller vardagligt bokstavsdiagnoser. Jag har 2 barn med npf diagnoser. Den yngsta har adhd, aspergers syndrom , hon har eventuellt också tourettes syndrom och bipolaritet. Det är ingen lätt kombination av npf.  Näst äldsta har atypisk autism , adhd och syner. Samma för henne ingen lätt kombination. Jag kommer att skriva en hel del om npf i framtiden, hur det är att ha barn med dessa funtionshinder men även en del annat som rör detta. Tänkte börja med adhd därför att det är en gemensam diagnos hos mina yngsta barn. Så en del fakta och en del egna reflektioner.

Lite fakta om adhd först:

 

Vi kan alla ha svårt att fokusera vår uppmärksamhet, sitta stilla och kontrollera våra impulser, särskilt om vi är trötta eller stressade. Men för en del barn, ungdomar och vuxna är de här problemen ständigt närvarande.
Problemen påverkar allvarligt deras sätt att fungera i vardagen. Det är först då det kan vara berättigat att tala om en funktionsnedsättning som benämns ADHD.

ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder
ADHD står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Kärnsymptomen vid ADHD är problem med uppmärksamhet, impulskontroll och överaktivitet. Symptomen kan förekomma var för sig eller i kombination med varandra. ADHD är ett vanligt funktionshinder, ca fem procent av alla barn har ADHD och problemen finns ofta kvar i vuxen ålder.

ADHD - ett samlingsnamn
ADHD är egentligen ett samlingsnamn som även omfattar ADD och DAMP. ADD är ADHD utan hyperaktivitet med tyngdpunkt på uppmärksamhetsproblem. DAMP är ADHD i kombination med DCD (Developmental Coordination Disorder). DCD kännetecknas av stora motorikproblem och ibland perceptionsproblem.
Personer med ADHD har ofta även andra neuropsykiatriska funktionshinder såsom Tourettes, Asperger eller Tvångssyndrom.
Det är också vanligt med inlärningssvårigheter och läs- och skrivproblem.


Symtom på ADHD

 

ADHD yttrar sig på olika sätt hos olika individer och under olika tidpunkter i livet. Svårighetsgraden och typen av problem varierar från person till person.

Kärnsymtom på ADHD:

Uppmärksamhetsproblem
Kan visa sig genom till exempel koncentrationssvårigheter, slarvighet, glömskhet och lättstördhet. Många blir lätt uttråkade och har svårt att slutföra saker som de inte är väldigt intresserade av.

Impulsivitet
Kan visa sig genom starka och svårkontrollerade känsloreaktioner, dålig förmåga att lyssna på andra och svårigheter att hantera ostrukturerade situationer som kräver reflektion och eftertanke. Hos en del leder impulsiviteten även till motorisk klumpighet.

Överaktivitet
Handlar egentligen om svårigheter med att reglera aktivitetsnivån efter det man gör, så att den antingen är för låg eller för hög. Svårigheter att varva ner och sitta still kan varvas med extrem passivitet och utmattning. Överaktiviteten hos barn är ofta fysisk, hos vuxna visar den sig bland annat genom påtaglig rastlöshet och sömnproblem.

En del personer med ADHD har bara ett av kärnsymtomen medan andra har flera. Personer med DAMP (ADHD+DCD) har dessutom problem med motorikkontroll och ibland perception. Hos personer med ADD saknas överaktiviteten helt. De har snarare lägre aktivitetsnivå än normalt.



Leva med ADHD

 

Personer med ADHD behöver en välstrukturerad vardag.
Krav, förväntningar och miljö behöver anpassas för att undvika stress och överbelastning.

Psykosociala insatser och medicinering brukar minska problemen ordentligt. Psykosociala insatser kan vara anhörigutbildningar, anpassning av skol- eller arbetsmiljön och annan hjälp med vardagen. Medicinerna som används är små doser av centralstimulerande medel. Det har dämpande effekt på kärnsymtomen och få biverkningar.

Omgivningen spelar en avgörande roll för hur allvarligt funktionshindret blir. En förstående omgivning underlättar vardagen för de drabbade och ökar chanserna till förbättring.

Denna fakta har jag hämtat från http://attention-riks.se/index.php


Att många får diagnosen adhd idag beror på att man idag inte ser en bråkig ungjävle utan ett barn med behov. Förr så kallades dessa barn för ligister och bråkmakare. Och det finns lika många varianter på adhd som dom som har fått diagnos. Flickor får mer sällan diagnosen pga att den mesta forskning är gjord på pojkar. Ofta får flickorna add och/eller asperger. Om jag jämför mina flickor och deras adhd så kan jag säga såhär, den yngsta är väldigt utåtagerande (även om vi efter många år fått någorlunda koll på hur vi ska göra) och höggljudd, näst yngst är i mångas ögon tyst och blyg. Hon är INTE blyg hon vet bara inte hur man umgås och hon är tillbakadragen. Hon kan få utbrott men inte i närheten av vad hennes syster kan få. Jag önskar att folk som inte lever i det här kunde skaffa sig liiite kunskap om npf för då skulle sammhället ha mer förståelse och inte dömma så hårt.Sen så behövs det mer forskning på flickor, för det är en enorm skillnad på flickor och pojkar med adhd. Mer kommer om adhd i framtiden. Fråga gärna om ni undrar nåt eller om ni har nåt tips eller så angående adhd.


Medicinerar mina barn? Den yngsta har nog provat det flesta mediciner som finns för sin adhd, den hon har idag är strattera, men hon har även haft concerta, lamictal, risperdal mm. Hon har haft så många så jag kommer inte på alla just nu. Dessutom så har hon under nåt år även haft melatonin mot sömnsvårigheter, för det har hon tidigare haft theralen vilket gjorde henne till ett monster som gick bersrkargång och sen va hon helt väck dagtid, hon har även haft cirkadin men det funkade inte alls trots maxdos. Idag har hon endast strattera och det funkar kanon. Näst yngst medicinerar också men inte för sin adhd utan sina syner, hon äter seroquel för att hålla sina syner under kontroll men ibland räcker inte det så då får hon 50 mg attarax. Hon har fått prova ritalin på dagarna men fick svåra tics av det. Även hon har haft och har vid behov melatonin.






Npf
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jessans-vardag - 19 juli 2012 18:36

mer när jag bloggar öppet så finns jag på denna adress   http://kattfamiljen.se/jessans/ Denna blogg kommer jag bara blogga stängda inlägg i numer. ...

Av jessans-vardag - 18 juni 2012 00:21

Jag lägger bloggen på is för jag känner att jag behöver det , precis som jag gjort från fb nu. Blogga kommer jag göra men inte här. Ha en kanonsommar alla och på återseende ...

Av jessans-vardag - 13 juni 2012 10:36

fy för den lede. Vaknade i morse och mådde urkbulle. Tvärförkyld ,hosta och ont i halsen. Ja jo jag har ju tid med detta? Näääääää. Fick ringa tandis idag och omboka yngst tid för jag orkar inte ta mig dit, sen så har yngst  skolavslutning på eftermi...

Yes

Av jessans-vardag - 12 juni 2012 15:45

Idag har jag varit på börstmottagningen med min knöl. Var på mamografi och där såg dom nåt så jag fick göra ett ultraljud. Det visade sig vara rester av en kraftig infektion som jag haft i bröstet, eftersom inte hela infektionen va borta fick jag ant...

Av jessans-vardag - 11 juni 2012 00:19

Inte jag då men maken och barnen. Dom har ju snorat och rosslat sen i mitten av veckan, så igårkväll får jag mess av maken då hade yngst spytt som en gnu och vovven likaså. Skönt att vara på jobbet en sån gång*S* Så i morse när jag åkte hem från jobb...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Blir ni dömda av omgivningen som lata och låter era barn få som dom vill?
 Ja
 Nej
 Till viss del

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards