Alla inlägg under januari 2012

Av jessans-vardag - 15 januari 2012 05:59

Fy va jag är trött men kan inte somna om.Maken jobbar helg och har försovit sig båda dagarna, igår kunde inte heller somna om men kunde ligga och dra mig ett tag iaf. Idag blev det inte så, förstår inte varför han måste prata med mig när han ska upp så tidigt. fast det jag vaknade av var inte han utan en liten dotter som stod och stirrade på mig 5:20. Hon ville bara tala om att hon var vaken. Visst sa jag, men jag tänker sova en stund till sa jag och vände på mig och vem låg där? Jo maken....Hallå du har försovit dig igen. Precis då får han mess från brorsan som undrar vart han är. Sen pratar och och mumlar tills han kommit iväg...*suck*Jaja hunden är rastad och jag sitter nu med en kopp kaffe. Å va ska jag hitta på nu då tro? Tja byta sängkläder kan ju va en ide och städa badrumm och toaletter kanske. Tvätta och dammsuga lär ju inte vara så uppskattat denna tid på dygnet.

 

Igår var jag och jobbade på katthemmet, yngsta dottern var med ett par timmar och gosade och lekte med katterna.Det är många katter inne nu, tur dom finns alltså katthemmet. Dock tror jag det skulle behövas fler jourhem, finns fortfarande en hel del stackars katter som går ute och fryser plus är hungriga . Jag förstår mig inte på folk, varför skaffar man djur om man slänger ut dem och låter dom frysa och svälta? Ibland önskar jag att dom som gör såhär får känna själva hur det känns. Hade några kissar som turades om att sitta på mina axlar och så hade jag en svans som heter Kazoo, vart jag än var så var han tätt bakom mig vilket va livsfarligt, för man snubblade på honom hela tiden. Har en favorit på hemmet nu som heter Gibson, en underbar stor kille som vet hur man njuter av livet. Så ni som går i kattköpar tankar, titta in på katthemmen. Finns katthem över hela sverige och adopterar man en kisse har man en vän för livet sen. Slänger in länken till katthemmet där jag bor, vem vet kanske du hittar en vän.  http://www.gastrike-katthem.se/home/index.php?startnytt

Finns bara goa och underbara missar där. Nej dricka upp kaffet nudå och sen köra igång.Ha en underbar söndags morgon.

Av jessans-vardag - 13 januari 2012 13:49

Ja sådant är jobbigt. Jag har själv erfarenhet av det. Det var så illa att jag under en period på ca 6 månader vajre kväll tod 7,5 mg zopiclon annars kunde jag inte sova. Jag sov dock inte så många timmar då utan vaknade till och från hela tiden. Numer så sover jag förvisso några timmar men kan sova iaf. Ena dottern har också problem med sömnen i perioder, hon har nu börjat med melatonin igen men det tycks bara hjälpa ibland och sen om hon somnar sover hon och vaknar vilket gör henne jättetrött.När hon var yngre så höll vi på att bli galna för hon sov i princip aldrig.Kring 2-3 tiden på natten somnade hon vilket är åtfanders försent. Hon gör allt för att kunna sova och vill verkligen sova, hennes ord: kroppen är död men skallen är som en duracellkanin. Jag vet exakt vad hon menar för så vad det för mig med. Läkarn tror att hennes sömnstörning kan vara en del av hennes bipolära sjukdom, dom kommer under våren göra klart den utredningen. Jag lider med yngst då hon har så många diagnoser som gör det svårt att medicinera, för hjälper dom mot en sak så blir en annan del värre. Sen så verkar det som om hon efter ett tag blir immun mot sina mediciner, det skapar problem kan jag tala om. Denna stackars lilla tös har haft så många olika mediciner i alla möjliga kombinationer så jag tror knappt nån anna i hennes ålder haft så mycke mediciner. Just nu har hon 2 sorter bara och dom funkar hyffsat. Sen så blir hon mer och mer isolerad, förut var hon iaf i lägenheten numer är hon bara på sitt rum. Det känns i mammahjärtat, näst äldst var så förut men är mer social nu. Hon har tagit STORA steg framåt medans hennes lillasyster tar baklängessteg. Sen det där med kompisar, ja sånna har ingen av dom utanför skolan, jo näst äldst har sin pojkvän eller hur man ska säga, dock bor han vca 2 timmars bilfärd härifrån vilket gör att hon bara träffat honom en gång. Undra om det är fler i samma situation. Nä nu en kopp kaffe och njuta lite

Av jessans-vardag - 13 januari 2012 00:25

Innan jag kommer till vad min rubrik syftar på så lite vanligt tråk. Äldsta dotter  kom och var mamma medans jag sov, jisses jag sov som en sten. 4 timmar lyckades jag sova, vaknade av mig själv pigg. Drack lite kaffe med äldst och sen natta yngst. Allt hade gått bra. Äldst hade pratat med näst yngst om hennes mående och rett ut ett och annat. Skönt att det blev av. Nu sitter jag på jobbet , gör natt nr2 av 2 denna vecka. Nu till min rubrik:

 

Livet är som vi alla vet en kamp på gott och ont och så är det för alla. Det jag inte förstår är att om man har ett STORT problem och ber om hjälp, varför tar man den inte? Vet att i vissa situationer  ( som detta fall är) så är personen så nedbryten och dessutom väldigt sjuk , då försvarar man den person som inte borde försvaras. Vet att dessa personer har ett helvete och nej jag har inte varit i deras helvete dock har jag ett eget som en del också har synpunkter på. Fine! Men detta helvete kommer leda till nåt fruktansvärt en dag. Idag var jag väldigt nära att göra en anmälan, vilken typ skriver jag dock inte. Ingen av dessa mår bra, dom förtjänar att må bra men ingen av dom ser klart. Idag kom droppen som fick min bägare att rinna över och jag bestämde mig för att avsluta bekantskapen med den ena. Den personen har sorgligt nog ingen insikt i sitt handlande alls, till viss del finns det en förklaraing men till viss del inte.  För det finns vissa saker man inte säger till andra så är det bara. Sen att köra med dumheter till nån för att man har en åsikt är rena sandlådan

 (så nu hamnade jag också där en sväng)  Men jag hoppas vid gudarna att detta får en bra utgång för alla inblandade.

Av jessans-vardag - 12 januari 2012 14:58

Ja idag har det varit rena duracellnivån. Hoppade träningen för att åka hem till dotra. Hon sov när jag kom hem, försökte prata med henne men hon va för trött. Kunde inte sova då jag inte visste om hon skulle vakna. Maken gick och la sig för han var trött. När det var lunch så fick jag upp henne, hon mådde bättre  men inte bra. Maken gick med hunden och så skjutsade han mig till mitt extraknäck. Nu hemma och äldsta dottern ska vara jag så jag får sova innan jag ska jobba inatt. Ska ev jobba extra i morgon igen men vi får  se.

Av jessans-vardag - 12 januari 2012 01:06

Känner mig som världens sämsta mamma nu. Har en dotter hemma  (jag jobbar) som inte mår bra alls. Hon messar mig men jag kan inget göra mer än svara på messen. Fan fan fan. Jag kan inte klona mig men skulle behöva. Först ena dottern som haft en dipp nu den andra. Undra hur länge jag orkar detta, fast jag vet att jag löser det, hittils har jag alltid gjort det , fast nu känns det svårt. Hoppas hon vågar väcka sin far och prata, fast det gör hon väl inte som vanligt.  Hon är deppig och känner sig konstig, vet att nu kan hon få ordentliga syner mm, måtte maken vakna för det behöver hon nu. försöker få svar av henne via sms nu om hon väckt sin pappa men hon svarar inte...blir orolig då jag vet att det kan spåra ur ordentligt. Hur fan gör jag när jag slutat? Åka  och träna som jag tänkt eller åka hem? Förmodligen får jag backa på träningen och åka hem till en trasig dotter....Gaaaaaaaaa

Av jessans-vardag - 11 januari 2012 14:18

Har nu bestämt mig för att låta min fb sida ligga vilande. Kommer inte gå in där på ett tag, det är för att jag känner att vad jag än skriver så finns det ett fåtal som störs sig på allt. Och ja jag tog bort ett inlägg men skillanden är att jag tog bort det helt och inte bara delar av det. Jag gav även en förklaring när personen frågade. Ja det är mer men skit i det nu titta framåt istället. Vem vet jag kanske finner nån annan sajt att hålla till på och det skulle inte vara helt fel. Till er som undrar varför jag inte har tid att umgås, jo för att jag PRIORITERAR mig själv och familjen, sen finns inte så mycke mer tid, den tid som finns behöver jag för att sova! Att skriva som hint på olika ställen som vissa gör tycker jag är fånigt, för det är inte bara jag som inte har tid men det verkar ju betyda noll. Nä dax att skaffa ny bekantskapskrets tror jag. Tur jag har några iaf och dom blir fler. Nej jag är inte bitter bara lessen.

Nu ska här dammsugas sen ska jag till näst äldsta dotter och fira henne.

Av jessans-vardag - 11 januari 2012 07:44
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jessans-vardag - 11 januari 2012 07:30

Sömnproblemär jobbiga saker. Jag har lidit av det men fått ordning på det så pass att jag inte behöver hjälp med att sova längre. Men mina npfare har problem. Näst äldst är väl nästan som vilken tonåring som helst, vakne länge och aptrött när hon ska upp. Det tar för mig mellan 30 till 50 minuter varje morgon för att få upp henne så hon hinner med taxin till skolan. Sen har vi näst yngst, hon kan hoppa över att sova , det är inte alltid lätt. Sen kan hon ha många dagar med max 3 timmar sömn vilket innebär att hon blir lynnig och går ner sig helt. När dessa perioder ( som ÄR MÅNGA per år) kommer så går jag på knä. Får ofta höra att det är väl bara att sova, men hallå  har ni nån aning om vad som kan hända? Nä precis, här handlar det inte  bara om att hon är vaken utan vad hon också kan få för sig att göra. Om ni hade ett barn som inte bara äter en massa utan faktiskt också gör sig illa eller exprimenterar med farliga saker medans du sov , skulle du verkligen våga sova då?  Nä precis. Det händer att jag trots att jag jobbar natt är tvungen att hoppa över min egen sömn för att ha koll. Ofta kan jag få sova men inte när dessa perioder är, då får jag sova medans hon är i skolan. Lägger in lite fakta angående sömn för den som orkar läsa.

 

 

Sömnproblem är vanligt hos barn med adhd och kan försämra deras livskvalitet och de grundläggande symptomen. Det är fortfarande inte helt klarlagt varför sömnproblem är särskilt vanliga hos barn med adhd.

 


För vissa kan det vara trots, oro eller depressioner som förstör sömnen. För andra finns det direkta samband med adhd-bilden – att inte kunna varva ner. Andra tänkbara orsaker kan vara att stimulerande medicin fördröjer insomningen.

Om sömnproblemen uppstår sedan man börjat med centralstimulantia är det angeläget att ta reda på om det är medicinen som utlöst sömnproblemen. En första åtgärd kan i så fall vara att prova dosminskning. Någon gång kan det tvärtom vara bra att ge en låg tilläggsdos under eftermiddagen. Många gånger kan dock byte till mer kortverkande preparat vara nödvändigt. Det finns data som talar för att Strattera kan vara ett bättre alternativ, men det är ännu inte fullständigt klarlagt. Melatonin hjälper en del barn, men måste alltid kombineras med sömnhygieniska råd.

Bra sömnvanor är en viktig del av en hälsosam livsstil. Barn och ungdomar behöver sömnen för att hjärna och kropp ska klara tillväxt, reparation och återhämtning. När ett barn har sovit för lite försämras minnes- och koncentrationsförmåga, och de blir lättare ledsna och irriterade. Ibland beror sömnproblem på mindre lyckade sömnrutiner som ganska lätt kan förbättras. I andra fall kan sömnproblem ha en mera komplicerad bakgrund som det är bra att ha förståelse för.

Grundläggande om sömn

Om man på en sömnklinik registrerar EEG (hjärnans aktivitet), EMG (muskelaktivitet) och EOG (ögonrörelser) på ett sovande barn så kan man under en natt urskilja två grundläggande typer av sömn; stadium I–IV-sömn och REM-sömn.

Stadium I–IV sömn

Stadium I är den ytligaste sömnen när barnet är som mest lättväckt och mottagligt för intryck från omvärlden. Under stadium II blir EEG-vågorna från hjärnan långsammare, musklerna slappnar av och hjärtat slår långsammare samtidigt som kroppstemperaturen blir lite lägre. Stadium I och II är ganska kortvariga hos barn, och de följs av sömnstadierna III och IV som kallas djupsömn. Djupsömnen kommer redan tidigt under natten, och barn som har mycket djupsömn kan därför vara svårväckta redan några minuter efter insomningen. Under djupsömnen utsöndras tillväxthormon.

REM-sömnen

Efter en period av stadium I–IV sömn inträder en helt annan typ av sömn; REM-sömnen eller drömsömnen. REM är en förkortning för Rapid Eye Movements (snabba ögonrörelser). Under REM-sömnen är hjärnan (EEG) och ögonrörelserna (EOG) mycket aktiva. Samtidigt är dock den viljestyrda muskulaturen (EMG) nära nog förlamad. En effekt av muskelavspänningen under REM-fasen är att barnet inte agerar ut sina drömmar som motorisk aktivitet. Det kan alltså t ex drömma om att springa—men ändå ligga alldeles stilla.

Sömncyklerna och sömnstörningar

Sekvenser av stadium I–IV och REM-sömn återkommer i cykler under natten. Korta nattliga uppvaknanden då små barn vill ha föräldrakontakt är också vanliga. Under de första timmarna av natten har barn med andra ord mycket djupsömn. Sömngång och nattskräck är sömnstörningar som finns hos ganska många barn. De kommer plötsligt och dramatiskt under djupsömnen, ofta under förnatten. Under senare delen av natten ökar andelen REM-sömn. Mardrömmar inträffar under REM-sömn. Därför kommer mardrömmar ofta på efternatten.

Orsaker till sömnproblem

Utvecklingsfenomen och sömnvanor m.m Under spädbarnsåret har barnet stor andel ytlig sömn och instabil dygnsrytm. Det är mycket vanligt att spädbarn är lättväckta, sover oregelbundet och vaknar ofta. Under småbarnsåren har många barn svårt att komma till ro och vaknar ofta om natten. När ett barn har sömnproblem är det alltid viktigt att tänka efter vad det kan bero på. Ett barn som har svårt att komma upp på morgonen kanske har suttit för länge vid datorn på kvällen och den effektiva hjälpen kan då vara klarare regler inom familjen. Någon gång kan dock oförmågan att komma till sängs bero på buller i sovrummet eller oro inför natten eller morgondagen.

Kroppslig sjukdom och smärta

Flera typer av kroppsliga sjukdomar kan medföra sömnsvårigheter. Sömnbrist kan sedan försämra barnets livskvalitet och allmänna motståndskraft. Överkänslighet mot komjölk, astma, kliande eksem och öroninflammationer är exempel på tillstånd som kan försämra sömnen. Även mindre vanliga sjukdomstillstånd som epilepsi, diabetes och barnreumatism kan kompliceras av sömnproblem.

Psykiska handikapp

Barn och ungdomar med utvecklingsstörningar eller autism har ofta sömnproblem. Det finns vanligen tre principiella bakgrundsfaktorer till sömnsvårigheter hos barn med allvarliga psykiska handikapp:
1. Barnets beteendeproblem och inlärningssvårigheter kan försvåra inlärningen av lämpliga sömnvanor och sömnhygien.
2. Avvikande hjärnfunktioner kan försvåra sömnvakenhetsregleringen. Oregelbunden dygnsrytm kan leda till att barnet sover under dagen, och får svårt att sova nattetid.
3. Kroppsliga hälsoproblem är vanliga hos barn med mentala handikapp och kan bidra till störd sömn. Kramper hos autistiska barn och andningssvårigheter hos barn med Downs syndrom, utgör exempel.

Bra sömnrutiner (sömnhygien)

Många av de följande råden är allmängiltiga, men varje familj måste dock själva ta ställning till vad som passar dem och man måste förstås också åldersanpassa sömnrutinerna.

Lugn och ro i sovrummet

De flesta barn sover bäst om sängen är bekväm och om sovrummet är välkänt och har en temperatur på omkring 20 grader. Vidare bör det vara mörkt (eventuellt svag nattlampa vid mörkrädsla), lugnt och tyst i rummet. Det är också viktigt att sömnen inte blir förknippad med negativa upplevelser som t ex bestraffning, och att man går igenom problem och planering för morgondagen i god tid innan sängdags.

Regelbundna sömnvanor

Barn behöver för det mesta regelbundna rutiner kring sängdags och uppstigning. Man bör gå till sängs när man är sömnig, det vill säga, varken barn eller vuxna mår bra av att ligga länge i sängen utan att kunna somna. För de flesta barn är det bra att ha som vana att somna på egen hand utan förälders sällskap. Sist och inte minst, det gamla välkända rådet, att röra på
sig ordentligt, och att vara ute i friska luften så mycket som möjligt under dagarna är bra för sömnen. Det gäller att ha en klar skillnad mellan sömn och vakenhet, och att inte tillbringa för mycket tid i ett ”skymningslandskap” vid TV eller dator.

Källa: Riksförbundet Attention

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Blir ni dömda av omgivningen som lata och låter era barn få som dom vill?
 Ja
 Nej
 Till viss del

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards